Find information om kommende implementering af arbejdspligt, primært målrettet kommunale ledere og medarbejdere, som skal administrere de nye regler.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) samarbejder om information om og implementering af aftalen om arbejdspligt.
Siden vil løbende blive opdateret med nyt indhold.
Fra 1. januar 2025 indføres en arbejdspligt for borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder et opholdskrav og et beskæftigelseskrav. Det betyder, at alle borgere, som ikke opfylder et krav om ophold i riget i mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskravet) og et krav om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2½ år ud af de seneste 10 år (beskæftigelseskravet), skal deltage i arbejdspligten for at modtage sin fulde ydelse.
Aftalen om en arbejdspligt er indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Efter lovforslaget, der udmønter aftalen om arbejdspligt, skal borgere omfattet af arbejdspligten deltage i en beskæftigelsesrettet indsats i op til 37 timer om ugen, fx i tilbud om virksomhedspraktik, nytteindsats, løntilskudsjob og i særlige tilfælde tilbud om vejledning og opkvalificering. For udlændinge omfattet af integrationsloven vil arbejdspligten også omfatte danskuddannelse. Personer omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil endvidere kunne modtage tilbud om danskundervisning efter gældende regler.
For borgere omfattet af arbejdspligten etableres et nyt tilbud kaldet særligt tilrettelagt nytteindsats, der er et kommunalt organiseret tilbud, hvor borgeren skal arbejde for sin ydelse til gavn for den enkelte og samfundet.
Hvis borgeren har ordinære løntimer, nedsættes antallet af timer, som borgeren skal være i arbejdspligt. Derudover indgår danskundervisning, forberedelsestid, jobsøgning og transport mellem aktiviteterne også i antallet af timer, der kan medregnes i arbejdspligten.
Arbejdspligten skal tilrettelægges under hensyn til personens helbredsmæssige situation, og antallet af timer kan nedsættes efter en konkret vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til den indsats, som personen skal deltage i.
Hvis borgere i arbejdspligten har fravær uden en rimelig grund, vil vedkommende blive trukket i ydelse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har udarbejdet en temaside om det nye kontanthjælpssystem og ny arbejdspligt.
Læs mere om det nye kontanthjælpssystem og ny arbejdspligt hos STAR
03-07-2024: Udkast til lovforslag om arbejdspligt er sendt i ekstern høring
01-07-2024: Se eller gense webinaret om det nye kontanthjælpssystem
13-10-2023: Ny aftale indfører arbejdspligt
Udkast til lovforslag om ny arbejdspligt, inkl. høringsbrev og høringsliste
Hvis du har yderligere spørgsmål om arbejdspligt, kan du skrive til:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne indgik i oktober 2023 aftale om indførelse af en ny arbejdspligt for borgere i kontanthjælps-systemet. Lovforslaget, som udmønter aftalen, sendtes i høring 21. juni 2024 med høringsfrist 12. august 2024. Lovforslaget forventes fremsat i oktober 2024 og forventes vedtaget i november 2024 med ikrafttræden 1. januar 2025. |
Arbejdspligten træder i kraft 1. januar 2025 og gælder i 1. fase alle nuværende modtagere af selvforsørgelses-, hjem-rejse- og overgangsydelse (SHO-ydelse), som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet. Arbejdspligten for denne gruppe ind-føres pr. 1. januar 2025 med indfasning frem til 30. juni 2025. |
I 2. fase omfatter arbejdspligten borgere, som kommer på mindstesats pr. 1. juli 2025 i det nye kontanthjælps-system, og som er indrejst efter 1968 og ikke opfylder beskæftigelseskravet. For denne gruppe indføres arbejds-pligten pr. 1. juli 2025 med indfasning frem til 1. januar 2026. |